Saturday, April 18, 2009

Seorang Aktivis

Setelah 23 tahun hidup akhirnya aku menjadi seorang yang agak aktif.

Bermula dengan penglibatan sebagai ahli Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) pada tahun 2004. Aku telah terlibat dalam beberapa kursus yang di anjurkan PKMM untuk meningkatkan kualiti dan pemahaman aku dalam kerjaya.

Di samping itu aku menyertai Kelab Rakan Muda Kuala Pilah. Selepas itu aku beralih kepada sebuah kelab sukan bermotor iaitu VViP Motorsports tajaan Belia Rakan Muda Kuala Pilah.

Melalui PKMM & VViP inilah aku mula bercampur dengan rakan-rakan yang lebih matang dan bekerjaya...
Dari sini aku mula berminat pula menyertai jemaah-jemaah Islam.. Antaranya adalah seperti Jemaah Islah Malaysia (JIM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS) dan lain-lain.. Lanjutan cerita mengenai jemaah Islam ini akan diceritakan pada posting yang akan datang...


Galakan perjuangan berjemaah berteraskan Islam adalah bersandarkan dari Umar Al-Khattab r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda,

”Barangsiapa di antara kamu yang menginginkan syurga,hendaklah dia melazimkan diri (menyertai) jemaah,kerana syaitan selalunya suka dengan orang perseorangan,dan selalu menjauhkan diri dari kumpulan orang berdua ke atas”

Berbalik kepada kelab sukan bermotor yang aku sertai... Rakan-rakan dari kelab inilah yang setia dengan kelab ini atas semangat kesukanan tanpa mengira perbezaan idealogi... Banyak aku belajar daripada kelab VViP ini antaranya ialah konvoi kereta sambil beramal dengan membantu dan bersama golongan susah seperti anak yatim dan rakyat miskin, juga autoshow kereta... Program autoshow banyak memperkenalkan aku dengan kelab-kelab kereta lain seperti Akaido dan Kembaranautica...


Akhir-akhir ini aku juga telah menyertai Kembaranautica untuk meningkatkan kualiti kembara aku sendiri...


0 comments:

Post a Comment