Saturday, June 13, 2009

Apa guna sembahyang tungang-tonggek

"Apa guna sembahyang tunggang-tonggek kalau kau pun ada buat salah" Ya, itulah yang selalu aku dengar dari mulut orang-orang sekeliling. Mereka mempertikaikan sujud dan ruku' seseorang apabila individu itu pernah membuat kesilapan.

Sembahyang atau solat?

Sebenarnya, sembahyang lebih baik di panggil solat bagi ibadat orang Islam. Solat lebih khusus kepada ibadat penyembahan Allah berbanding sembahyang yang terlalu umum.

Kenapa x patut pertikai solat seseorang?

Kita tidak sepatut mengeluarkan kenyataan sebegini yang seolah-olah mempertikaikan kewajipan seorang yang bergelar muslim sebenar. Di dalam Islam, ibadah yang pertama dan utama disebut As-solah atau solat. Ia wajib didirikan sebanyak 5 kali sehari semalam. Solat juga merupakan salah satu daripada 5 rukun Islam. Solat adalah tiang agama. Jika solat ditinggalkan, maka seluruh amalan yang lain tidak akan dikira. Solat juga adalah untuk membezakan muslim dengan kafir. (fakta-fakta ini bersumberkan daripada al-Quran dan as-Sunnah juga dari jumhur ulama di bawah)
Orang yang meninggalkan solat fardhu dengan sengaja bererti ia telah melakukan dosa yang teramat besar. Dosanya di sisi Allah SWT lebih besar daripada dosa membunuh jiwa yang tidak halal untuk dibunuh, dosa mengambil harta orang lain secara batil, dosa zina, mencuri dan minum khamr. Meninggalkan solat bererti menghadapkan diri kepada hukuman Allah SWT dan kemurkaan-Nya. Ia akan dihinakan oleh Allah SWT di dunia dan di akhirat. (Ash-Solatu wa Hukmu Tarikiha, Ibnul Qayyim rahimahullahu, hal. 7)

Tentang hukuman di akhirat bagi orang yang mensia-siakan solat dinyatakan Allah SWT dalam firman-Nya:

مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ. قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّيْنَ

“Apakah yang memasukkan kamu ke dalam neraka Saqar?” Mereka menjawab, “Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat….”
(Al-Muddatstsir: 42-43)

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّيْنَ الَّذِيْنَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُوْنَ

“Maka celakalah orang-orang yang solat, yaitu mereka yang lalai dari mengerjakan solatnya….”
(Al-Ma’un: 4-5)

فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاَةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا

“Maka datanglah setelah mereka, pengganti yang jelek yang mensia-siakan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, maka kelak mereka akan menemui kerugian.”
(Maryam: 59)

Terdapat beberapa pendapat di kalangan ulama antaranya ialah Abdullah bin Mubarak, Ahmad, Ishaq, dan Ibnu Hubaib dari kalangan Malikiyyah berpendapat, kafir orang yang meninggalkan solat dengan sengaja walaupun ia tidak menentang kewajiban solat. Pendapat ini dihikayatkan pula dari Ali bin Abi Thalib, Ibnu Abbas, dan Al-Hakam bin ‘Uyainah radhiyallahu 'anhum. Sebagian pengikut Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu juga berpendapat sedemikian. (Al-Majmu’ 3/19, Al-Minhaj 2/257, Nailul Authar, 2/403)

Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلاَةِ

“Sesungguhnya antara seseorang dengan kesyirikan dan kekufuran adalah meninggalkan solat.”
(Hadis Riwayat Muslim no. 242)

Demikian pula hadis Buraidah ibnul Hushaib r.a., ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda:

الْعَهْدُ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ فَقَدْ كَفَرَ

“Perjanjian antara kita dan mereka adalah shalat, maka barangsiapa yang meninggalkan shalat berarti ia kafir.”
(Hadis Riwayat Ahmad 5/346, At-Tirmidzi no. 2621, Ibnu Majah no. 1079 dan selainnya. Disahihkan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Sahih At-Tirmidzi, Al-Misykat no. 574 dan juga dalam Sahih At-Targhib wat Tarhib hal. 299) [Lihat Tharhut Tatsrib, 1/323)

Seorang tabi’in bernama Abdullah bin Syaqiq rahimahullahu berkata:

كَانَ أَصْحَابُ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَرَوْنَ شَيْئًا مِنَ اْلأَعْمَالِ تَرْكُهُ كُفْرٌ غَيْرَ الصَّلاَةِ

“Adalah para sahabat Rasulullah SAW tidak memandang adanya sesuatu dari amalan-amalan yang bila ditinggalkan dapat mengkafirkan pelakunya kecuali amalan solat.”
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi no. 2622, disahihkan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Sahih Sunan At-Tirmidzi, demikian pula dalam Sahih At-Targhib wat Tarhib no. 562)

Abdullah menyebutkan bahwa para sahabat sepakat ‘orang yang meninggalkan solat itu kafir’ dan mereka tidak mensyaratkan ‘harus disertai dengan pengingkaran akan kewajibannya’ atau ‘menentang kewajiban solat’. Kerana yang mengatakan solat itu tidak wajib, jelas sekali kekafirannya bagi semua orang. (Al-Majmu’ 3/19, Al-Minhaj 2/257, Tharhut Tatsrib 1/323, Nailul Authar 2/403)

Al-Imam Abdul Haq Al-Isybili rahimahullahu dalam kitabnya As-Solah wat Tahajjud (hal. 96) menyatakan, “Seluruh kaum muslimin dari kalangan Ahlus Sunnah, baik ahli hadisnya mahupun selain mereka, berpendapat bahawa orang yang meninggalkan solat secara sengaja dalam keadaan ia mengimani kewajiban solat dan mengakui atau menetapkannya, tidaklah dikafirkan. Namun dia telah melakukan suatu perbuatan dosa yang amat besar. Adapun hadis Nabi SAW yang secara zahir menyebutkan kafirnya orang yang meninggalkan solat, demikian pula ucapan ‘Umar r.a dan selainnya, di antaranya hadits ‘Ubadah ibnu Shamit r.a dari Rasulullah SAW:

خَمْسُ صَلَوَاتٍ كَتَبَهُنَّ اللهُ عَلَى الْعِبَادِ، فَمَنْ جَاءَ بِهِنَّ لَمْ يُضَيِّعْ مِنْهُنَّ اسْتِخْفَافًا بِحَقِّهِنَّ، كَانَ لَهُ عِنْدَ اللهِ عَهْدًا يُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ، وَمَنْ لَمْ يَأْتِ بِهِنَّ فَلَيْسَ لَهُ عِنْدَ اللهِ عَهْدٌ، إِنْ شاَءَ عَذَّبَهُ، وَإِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ

“Solat lima waktu Allah wajibkan atas hamba-hamba-Nya. Siapa yang mengerjakannya tanpa mensia-siakan di antara kelima solat tersebut karena meremehkan keberadaannya maka ia mendapatkan janji dari sisi Allah untuk Allah masukkan ke surga. Namun siapa yang tidak mengerjakannya maka tidak ada baginya janji dari sisi Allah, jika Allah menghendaki Allah akan mengazabnya, dan jika Allah menghendaki maka Allah akan mengampuninya.”
(Hadis Riwayat Abu Dawud no. 1420 disahihkan As-Syeikh Al-Albani rahimahullahu dalam Sahih Abi Dawud)

Hadis Abu Hurairah r.a dari Nabi SAW:

إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الْمُسْلِمُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الصَّلاَةُ الْمَكْتُوْبَةُ، فَإِنْ أَتَمَّهَا وَإِلاَّ قِيْلَ: انْظُرُوا هَلْ لَهُ مِنْ تَطَوُّعٍ؟ فَإِنْ كاَنَ لَهُ تَطَوُّعٌ أُكْمِلَتِ الْفَرِيْضَةُ مِنْ تَطَوُّعِهِ، ثُمَّ يُفْعَلُ بِسَائِرِ اْلأَعْمَالِ الْمَفْرُوْضَةِ مِثْلُ ذَلِكَ

“Amalan yang pertama kali dihisab pada hari kiamat adalah solat wajib. Jika ia sempurnakan soalat yang wajib tersebut maka sempurnalah amalannya, namun jika tidak dikatakanlah, ‘Lihatlah, apakah orang ini memiliki amalan tathawwu’ (solat sunnah)?’ Bila ia memiliki amalan tathawwu’, disempurnakanlah solat wajib yang dikerjakannya dengan solat sunnahnya. Kemudian seluruh amalan yang difardhukan juga diperbuat seperti itu.”
(Hadis Riwayat Ibnu Majah no. 1425 dan lainnya, disahihkan As-Syeikh Al-Albani rahimahullahu dalam Sahih Sunan Ibni Majah dan Al-Misykat no. 1330-1331)

Maka adalah tidak patut sama sekali orang-orang yang mempertikaikan orang-orang yang mnunaikan solat walaupun orang itu pernah membuat kesilapan atau mempunyai keburukan. Manusia mana yang boleh lari daripada melakukan kesilapan atau kesalahan? manusia mana yang tidak mempunyai keburukan atau kelemahan? Jika mahu mengimbangi dosa pahala kita patut menunaikan solat agar segala kebaikan yang kita buat di ambil kira pahalanya.

0 comments:

Post a Comment